Koorts

de Volkskrant

  • Nieuws
Koorts

Buit het immens populaire gameplatform Roblox kinderen uit?

Het online gameplatform Roblox is ongekend populair onder kinderen, ook in Nederland. In dit snelgroeiende digitale ‘universum’ kunnen jonge gebruikers games spelen én maken. Ze krijgen daar geld voor, maar...

 

⚡ AI test

De AI bot heeft deze aflevering beluisterd en een samenvatting gemaakt. Let wel; foutjes zoals bij namen, komen regelmatig voor. 😅

De opkomst en controverse rondom het online game platform Roblox

  • Grote populariteit onder kinderen met meer dan 71 miljoen gebruikers wereldwijd
  • Kritiek op verdienmodel en mogelijke uitbuiting van jonge ontwikkelaars
  • Ongoing rechtszaak in de VS en discussie over regelgeving

Waarom dit ertoe doet: De opkomst van Roblox als een belangrijk online game platform voor kinderen brengt zowel de populariteit als de controverses rondom het verdienmodel en mogelijke uitbuiting van jonge gebruikers aan het licht, wat resulteert in lopende rechtszaken en roep om regelgeving om de belangen van kinderen en ontwikkelaars te beschermen.

Roblox is een populair online game platform vergelijkbaar met Minecraft en Fortnite, waar kinderen games kunnen spelen en maken. Het biedt gebruikers de mogelijkheid om games te creëren met kant-en-klare assets en om te leren programmeren. Met wereldwijd 71 miljoen gebruikers, voornamelijk kinderen, roept het ook zorgen op over duistere aspecten zoals games met gevoelige onderwerpen. Kritiek is er op het verdienmodel van Roblox, waarbij een groot deel van de inkomsten van game-makers wordt opgeëist. Een rechtszaak in de VS is hier het gevolg van. Gestart in 2006 als leerplatform voor kinderen, is Roblox uitgegroeid tot een platform waar digitale munten, genaamd Robux, als betaalmiddel worden gebruikt. Er is echter kritiek op het hoge percentage dat Roblox inhoudt bij transacties en het verlies van waarde bij het verzilveren van Robux naar euro's. Discussie is er over ontwikkelaars die in Roblox-coins worden uitbetaald en deze tegen een slechte wisselkoers kunnen omzetten in euro's, mogelijk uitbuiting. Wet- en regelgeving wordt ontwikkeld voor dergelijke situaties. Ouders worden aangemoedigd om met hun kinderen te communiceren over hun activiteiten op Roblox en signalen van overmatig werken of online tijd doorbrengen te herkennen. Het platform wordt gezien als waardevol voor jongeren en de CEO ziet groeimogelijkheden, ook bij een ouder publiek. Roblox streeft naar professionalisering ondanks huidig verlies en richt zich op verdere groei en het aanspreken van een breder publiek.

Nu luisteren