Koorts

de Volkskrant

  • Nieuws
Koorts

Temu verovert met agressieve marketingcampagnes de Europese koopjesmarkt

Het Chinese e-commercebedrijf Temu verovert in gigantisch tempo de Europese markt. Met agressieve marketingcampagnes en verslavende spelelementen probeert Temu zijn klanten te binden. Hoe zit het met het...

 

âš¡ AI test

De AI bot heeft deze aflevering beluisterd en een samenvatting gemaakt. Let wel; foutjes zoals bij namen, komen regelmatig voor. 😅

Chinese e-commercebedrijven onder vuur in Europa

  • Toezicht op illegale producten en marketingpraktijken
  • Kritiek op arbeidsomstandigheden en efficiëntie
  • Strengere controle en bewust consumeren essentieel

Waarom dit ertoe doet: De opkomst van Chinese e-commercebedrijven zoals Timouw en Pintuotwo in Europa roept vragen op over toezicht, ethiek en consumentenbescherming. Met zorgen over illegale producten en arbeidsomstandigheden, wordt strengere controle en bewust consumeren steeds belangrijker om de negatieve impact van deze bedrijven te beperken.

In de podcast "Elke Dag" wordt het succes van het Chinese e-commercebedrijf Timouw op de Europese markt besproken, waarbij agressieve marketing en goedkope producten centraal staan. Timouw maakt gebruik van gepersonaliseerde aanbiedingen en agressieve marketingtechnieken, maar er zijn zorgen over de legaliteit van sommige bestelde items in Nederland. Europese toezichthouders, met name in Duitsland, onderzoeken de app van Timouw vanwege mogelijke verslavende elementen. Pintuotwo, opgericht door Colin Guang, boekt succes in China door groepsaankopen en agressieve marketing. In 2020 heeft China de e-commerce sector strenger gereguleerd vanwege de macht van grote spelers zoals Alibaba en Tencent, waarbij Pinduoduo als concurrent van Alibaba profiteerde. Pintotoo groeide in populariteit in China vanwege economische uitdagingen na COVID-19, maar kreeg kritiek op efficiëntie en werkomstandigheden. De podcast belicht e-commerce bedrijven zoals Pintotoo en Timmoe in verband met arbeidsomstandigheden, illegale producten en copyrightschendingen, waarbij kritiek vaak gecensureerd wordt. Er wordt gesproken over de versnippering van nationaal toezicht en de noodzaak van meer samenwerking om grote e-commerce bedrijven aan te pakken. De EU werkt aan strengere controle en maatregelen zoals een zwarte lijst voor overtreders. Consumenten worden aangemoedigd om duurzaamheid, transparantie en productieomstandigheden in acht te nemen bij aankopen, en bewust te consumeren zonder toe te geven aan verleidingen. Luisteraars worden tevens aangemoedigd De Volkskrant te steunen door een abonnement te nemen.

Nu luisteren