NRC Vandaag

NRC

  • Nieuws
NRC Vandaag

Sculpturen van cacao en palmvet: hoe politiek is de Biënnale?

Op de 60ste Biënnale van Venetië, die dit weekend begint, is in het Nederlandse paviljoen geen werk van Nederlandse, maar van Congolese kunstenaars te zien. Verslaggever Toef Jaeger dook in de politiek achter...

 

⚡ AI test

De AI bot heeft deze aflevering beluisterd en een samenvatting gemaakt. Let wel; foutjes zoals bij namen, komen regelmatig voor. 😅

Nederlandse inzending op Kunstbiënnale van Venetië zet spotlight op koloniale thema's

  • Nederlandse paviljoen toont werk van Congolese kunstenaars
  • Focus op thema's als corruptie en ongelijkheid door samenwerking met Congolees kunstenaarscollectief
  • Aandacht voor verantwoordelijkheid van musea in financiering uit koloniale bronnen

Waarom dit ertoe doet: Deze Nederlandse inzending op de Kunstbiënnale van Venetië markeert een belangrijk moment van reflectie op koloniale geschiedenis en de verantwoordelijkheid van kunstinstellingen in het heden. De focus op thema's als corruptie en ongelijkheid, in samenwerking met Congolese kunstenaars, brengt een kritische dialoog op gang over de erfenis van kolonialisme en de impact daarvan op de hedendaagse kunstwereld.

De politieke cultuur van duidelijkheid heeft de PVV de afgelopen 20 jaar geholpen en het boek "Duidelijkheid" van Tom Jan Meoes wordt aanbevolen voor wie zich zorgen maakt over de democratie. Houten huizen dragen bij aan het verminderen van CO2-uitstoot. Op de Kunstbiënnale van Venetië is dit jaar geen Nederlands werk te zien, maar wel werk van Congolese kunstenaars. De Biënnale toont kunstwerken en paviljoens van verschillende landen, waarbij het Nederlandse paviljoen dit jaar werk van Congolese kunstenaars tentoonstelt. In de inzendingen is er meer aandacht voor diversiteit en inclusie, met vertegenwoordiging van onder andere Native American en Groenlandse kunstenaars. Renzo Martens werkt samen met het Congolese kunstenaarscollectief CATPC en focust op thema's als corruptie en ongelijkheid. Het collectief maakte replica's van kunstwerken uit Congo, terwijl de originele werken daar blijven. Er zijn films te zien over biodiversiteit in Congo en een kunstenaar in het Nederlands Paviljoen wil via een livestream de ongelijkheid en kolonialisme in de kunstwereld aankaarten. Musea moeten verantwoordelijkheid nemen voor financiering uit koloniale bronnen. Kunstbiënnales zijn altijd politiek geweest; dit jaar is er voor het eerst een Palestijnse inzending. Nederland kiest voor een politiek geladen inzending over het koloniale verleden om bezoekers te laten reflecteren op politieke thema's wereldwijd en hun perspectief te verbreden.

Nu luisteren